Duon hade helt plötsligt förvandlats till två robotar i överdimensionerade hjälmar. Bangalter och Homem-Christo grävde i musikhistorien (= 80-talet) och letade fram alla skamlöst underhållande beståndsdelar man över huvud taget kan föreställa sig. Vocoder-effekter, syntslingor och textrader som skulle framstå som utomordentligt fåniga i nästan vilka andra robotarmar som helst – men här låter som det mest sanna (eller åtminstone det man vill ska vara sant) som någonsin sagts. Produktionen svävar exakt en halv decimeter ovanför marken, precis som man själv gör de där perfekta nätterna, någon gång per år, när man är ung… Albumets speciella charm skapas nog framför allt i sammanstötningen mellan den känslomässiga värmen och det totalt artificiella. Det bästa exemplet jag kan komma på är den där ultraplastiga gitarren som dyker upp, 3:23, i ”Digital love”. Det är så sexigt och euforiskt, men samtidigt så rakt igenom konstgjort att det ger ett obscent intryck – som en sexleksak. Eller det där evighetslånga partiet i ”One more time”, där en robotröst smeker fram plattityd på plattityd, och man hela tiden känner att man vill vänta lite, lite till på att låten ska komma igång en gång till. Jag älskar verkligen det där stycket, och ett tag hade jag idén att låta hela blogginlägget bestå av texten till detta parti, bara tack vare det fantastiskt platta och ytliga intryck den skulle göra i skrift. Bara för att det inte är vad som sägs utan hur det sägs. Som Mozart sade: poesin måste alltid vara musikens lydiga dotter.
”Crescendolls” och ”Superheroes” är ljudet av en riktigt bra fest som pågår hos en av dina grannar medan du försöker sova och som får dig att bittert ångra att du inte hälsat i trappuppgången oftare. ”High Life” är fredagen när alla har fått lön. ”Nightvision” är bussen hem från den bästa kväll du någonsin haft. ”Something about us” är r’n’b-balladen från en framtid där alla låtskrivare och producenter ersatts av maskiner. ”Voyager” är namnet på ett rymdskepp med besökare från en annan galax som, faktiskt!, vill oss väl. Bach har återuppväckts från de döda och hålls vid liv i en jättedator på en rymdstation där han bland annat ägnat sig åt att skapa ”Veridis Quo” för att fördriva tiden. Och då har jag ändå inte nämnt vad som kanske är skivans höjdpunkt, det underbart hackiga Todd Edwards-samarbetet ”Face to face”. All denna underhållning och alla dessa fester som hinner utspelas under albumets gång hypnotiserar en så till den grad att det dröjer nio och en halv minut innan man inser att sista låten ”Too Long” faktiskt är… för lång.
Jag ber om ursäkt om jag kanske framställt det som om Daft Punk är det bästa som hänt mänskligheten, vilket naturligtvis inte är något annat än en lögn. Jag lät mina känslor driva iväg med mig. Förlåt. Det bästa som hänt mänskligheten är ju faktiskt något helt annat.
Mest kända för: en av de främsta företrädarna för den mest eskapistiska konstgenre världen skådat.